Robininmalawi.reismee.nl

Eerste indruk

Mijn eerste weekend is alweer voorbij gevlogen. Een heerlijke paar dagen met ontzettend veel nieuwe indrukken. Laat ik beginnen bij het begin.

Woensdagavond 29 april stapte ik bij Schiphol op het vliegtuig. Ik mocht de hele rij voor mijzelf hebben in het bijna lege vliegtuig, dus ik kon 8 uurtje languit. Aangekomen in Kenia was het nog zeven uur wachten op mijn laatste 2 uur durende vlucht, en toen kon ik eindelijk uitstappen in het mooie Lilongwe.

Ik werd opgewacht door mijn begeleidster Janneke en onze taxichauffeur, "my nigga", Rashid. We reden gelijk door naar het Doingoood-huis, en zo kon ik gelijk een beetje de omgeving zien. Vrouwen met de meest grote ladingen op hun hoofd, minibusjes volgepropt met mensen, een hele hoop groene bomen en rode aarde en dat alles onder een strakblauwe lucht.

Het Doingood-huis bevind zich in een van de betere wijken van de hoofdstad van Malawi, Lilongwe. Je zit op een met muren omringde compound, samen met 1 anders aangrenzend huis en een hoop mais in de achtertuin. Onze persoonlijke bewaakster doet de poort voor open en helpt me mijn koffer naar binnen dragen. Naast de bewaakster heeft het huis ook een schoonmaakster 5 dagen van de week. Het is een ruim huis met heerlijke zitplekken buiten en ik heb ook nog is een eigen kamer. Hier ontmoet ik ook me eerste leuke huigemootje, de andere drie zijn op safari. Aangezien ik net een volle dag gereist heb, eten we wat en gaan we vroeg slapen. Morgen weer een dag. Het ritme is hier ook iets anders. Je staat op met de zon (06:00) en gaat na het eten slapen (21:00). Zo zat ik er gelijk lekker in.

De volgende dag krijg ik van Janneke een tour door de stad, waar ze me laat zien waar ik alles kan vinden. Van de ontzettend westerse dure supermarkt, tot dat lokale markt onder rieten daken en op de rode aarde. Een ervaring opzich, met een hoop mensen die je van alles willen verkopen. Bovendien heb ik me eerste ritje in de tuc tuc en de overvolle minibus, mét boodschappen tassen en al. Het is vandaag een nationale feestdag en hierna is het weekend, dus ik hoef nog niet naar mijn project.

Zaterdag gaan we naar een hotel in de beurt, waar we tegen een kleine vergoeding aan het zwembad mogen liggen. Dit hebben we dan ook bijna de hele dag gedaan.

Zondag kwamen de andere huisgenootjes terug van safari. We zijn naar een heerlijk veldje geweest waar je pizza's kan eten, wijn kan drinken en waterpijp kan roken onder het genot van een superleuke live band. Echt een heerlijke avond.

Vandaag heb ik mijn eerste bezoek aan mijn project gebracht. Een huis vol met enthousiaste nieuwsgierige kleine kindjes, die gelijk naar je toe komen rennen en je hand vastpakken om je vervolgens met grote ontdeugende ogen aan te kijken in de hoop dat je ze even optilt. Naja, de meesten dan. Sommigen beginnen keihard te huilen, want ja, je bent erg nieuw en wit. Ze zijn niet veel mzungu's in die streek gewend. Na kennis te hebben gemaakt met mijn eigen project zijn we het project van een andere vrijwilligster. Voor haar was het alweer de laatste dag en we mochten kijken hoe de kinderen haar gedag zeiden met zang, dans en een hele hoop knuffels. Ontzettend leuk en heel erg lief.

We zitten op dit moment met ze allen aan tafel met een hoop kaarsen. De stroom is namelijk uitgevallen, iets dat hier niet heel ongebruikelijk is. Morgen heb ik me eerste echte dag bij mijn project en moet ik voor het eerst ook alleen met de minibus. Spannend, maar ik heb er wel heel erg zin in!

Reacties

Reacties

Opa & Oma

Ik heb al gereageerd, via FB, maar voor de zekerheid
hier nogmaals: Goed idee om je reisverhalen hierop
te zetten. We genieten van alle ervaringen en foto's
vanaf een zomers Kreta

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!